loading...
جهان ریاضی
محمد امین شیبانی بازدید : 19 یکشنبه 03 دی 1391 نظرات (0)

اكتشافات مهم رياضي 
از كودكي مانند گائوس استعدادي فراوان داشت اما سخت پابند مذهب بود به كشفيات فراواني در رياضيات نايل گشت تئوري توابعي را كه يك متغير موهوم دارند بيان كرد اكتشافاتي بس بزرگ مي باشد كوشي از سال  به بعد مرتباً با اكتشافات حيرت انگيزي موفق شد كه آنها را براي آكادمي علوم مي فرستاد تا جايي كه چاپ كنند .
گزارش هاي آكادمي او به وحشت زيرا مقالات گوشي بي نهايت زياد بود و كوشي مي خواست مجله اي منتشر سازد كه همه ي مقالات خود را در آن درج نمايد دو نوجوان نابغه يكي به نام هاي منريك آبل نروژي و ديگري او اويست گالوآ فرانسوي بود كه با اكتشافات خود در رياضيات تحولي عميق به وجود آورد .


آبل در خانواده اي فقير پرورش يافت از كودكي به نبوغش در رياضي درخشيد در آغاز جواني به برلن آنگاه به پاريس آمد و هر چه كوشيد كه به قلل رفيع آن روز علم مثل گائوس پو آسون كوشي پيدا كند برايش كند ميسر نشده اما سر انجام توانست يادداشتهايي را كه حاوي اكتشافات مهم خود بود كه به گوشي آن يادداشتها را گم كرد بيچاره آبل به نروژ بازگشت و در نوميدي و فقر در 26 سالگي چشم از جهان فروبست .
چندب بعد كوشي يادداشت هاي آبل را پيدا كرد و آن را به آكادمي علوم فرانسوي برد و جايزه‌اي بزرگ نصيب اكتشافات آبل و شارل گوستاوژاكوبي هلندي شهر نيز به چند اكتشاف بزرگ نايل گشته بود . گالوآنيز از كودكي نابعه اي بي همتا بود ولي توانست مطالعات و اكتشافات متفرق دانشمندان را رياضي را بصورت منظمي درآورد و با اكتشاف متعدد و غني خود بر قروت دانش رياضي بيفزائيد ، گالوآنيز اكتشافات خود را نزد گوشي در آورد كه باز مانند يادداشتهاي آبل گم شد و گالوآ نيز سخت ناراخت بود تا اينكه بزودي در بستر مرگ فرو افتاد زيرا در سن 20 سالگي در دوگلي شركت كرد و گلوله اي در بدنش فرو رفت و شب آخرين دوره‌ي زندگي اش تمام اكتشافات خود را به صورت خلاصه در حالي كه از درد به خود مي پيچيد نوشت و به صورت وصيت نامه  براي جهانيان بارث باقي گذاشت اين ميراث علمي را در شب برشته تحرير درآمد .
به قول يكي از دانشمندان «صدها سال نسل هاي متعدد رياضي دانان بزرگ را دچار‌تنگي نفس خواهد كرد گالوآي واضع تئوري گروههاي به واسطه‌ي نيامدن پزشك درگذشت»
رياضيات در راه پيشرفتهاي حيرت انگيز :
كاسپارمونژ 1746-1818 فرانسوي در آغاز جواني يك نقشة جغرافيائي براي موطن خود تهيه كرد كه در محل فرمانداري نصب شد بعد از آن بهر مدرسه اي كه او را فرستادند برتريش بر معلمان آنجا برودي آشكار مي شد .در مدرسه اي باختراع هندسه ترسيمي موفق كشت و به خاطر منافع مملكتي بوي پيشنهاد شد كه آنرا مخفي نگهدارد كه خارجيان پي به اين اختراع بزرگ نبرند .
چون انقلاب كبير فرانسه درگرفت به صف انقلابيون پيوست در راه اجراي هدف هاي انقلاب كوششهاي فراوان كرد بعد از چند روز موفق به تأسيس مدرسه پلي تكنيك و تدريس در آنجا شد .
ژان ويكتور پونسله يكي از كساني بود كه در هنگام جنگ فرانسه با روسيه در روسيه اسير و زنداني شد در زندان بود كه در ذهن خود به بررسي در دروس مزبور بويژه هندسه مشفول گشت تا اينكه توانست دوستان خود را براي امتحانات پلي تكنيك در صورت مراجعت به فرانسه آماده سازد عاقبت تئوري تبديل به وسيله‌ي قطب و قطبي نظرش را پيش از همه جلب كرد و هندسه تصويري را به وجود آورد و چون آن را به آكادمي علوم فرانسه تقديم داشت بدان چندان توجهي نكردند لذا آنرا به آكادمي بروكسل عرضه كرد .
ميشل شال «1793-1880» فرانسوي در آغاز دلال بروات بود اما ورشكست شد و به بلژيك رفت و در ساعات فراغت به تفكر پرداخت تا اينكه در سال 1834 كتابي بنام و ماشين مدرسه پلي تكنيك برگزيده شد . شال هر سال با اكتشافات مهمي نايل ميآمد از جمله تئوري مشخصات را اختراع كرد .
ژاكوب اشتانيز 1786-1863 آلماني اكتشافات متعددي درباره منحنيها و سطوح مشكل كرد . لاكرانژ بعد از اينكه پاستادي مدرسه پلي تكنيك برگزيده شد تئوري تحليلي و پس از چندي ديني 1797 حل معادلات عددي خود را منتشر ساخت و راههائي نو براي آناليز گشود لاگرانژ در تمام دوران انقلاب و بعد از آن از هر نوع گزندي در امان بود .
«
كتاب دايره المعرف»

پيشرفت هاي رياضي
بيشتر اكتشافات رياضي را دانشمندان فيزيك مورد استفاده  قرار دارند و ترقيات فراواني نصيب علم فيزيك گشت ازخيلي بيش فيزيكدانان معادلات ديفرانسيل را كه رابطه ي ميان علت و معلول را بيان مي كند وارد عالم فيزيك كردند آنگاه معادلات با مشتق جزيي را در نورديده و در علم رياضي بكار برده اند پس از آن به بررسي و بكار بستن نمودهائي همت گماشتند كه هر كدام تابع بي نهايت علت گوناگون بود معادلات انتگرال نيز در مورد علوم فيزيك به كار بسته شده اين اكتشافات را هم كه حساب توابع رياضي نام يافت از آن ويتو ليترا (vito    valterra) 1860 و 1940 اين كشفمهم به وسيله چند نفري نيز تعقيب و تكميل گرديد ولي تحولي شگرف و افتخاري عظيم نصيب رياضي دانان شد .
زيرا مدتها دانشمندان اعداد صحيح را محاسبه ميكردند بعد از چندي محاسباتشان به اعداد كسري تصميم داده شد آنگاه فيثاغورسان اعداد اصم راوارد رياضيات ساختند وبعد از اعداد منفي وموهوم و سرانجام حساب توابع وارد قلمرو رياضي شد كه نقطه انتهايي و تكامل اين علم محسوب مي گشت
برچسب ها اکتشافات ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 12
  • بازدید سال : 42
  • بازدید کلی : 430